Wat zijn de standpunten van de presidentskandidaten over immigratie?

ARI SHAPIRO, gastheer:

verkiezingsdag is minder dan drie weken verwijderd, en we gaan de komende dagen de standpunten van de kandidaten over enkele van de belangrijkste kwesties onderzoeken. We beginnen met immigratie. Het is een consistente beleidsprioriteit sinds dag 1 van de Trump administratie.

AILSA CHANG, HOST: President Trump blijft de immigratie aanpakken, sluit de zuidelijke grens voor migranten en beperkt het aantal buitenlandse werknemers dat het land binnenkomt. Maar tijdens de campagne, hij zelden het onderwerp ter sprake brengt. Vice President Joe Biden, ondertussen, belooft systematisch ongedaan te maken bijna elk van de veranderingen Trump heeft gemaakt aan de natie immigratie systeem. NPR ‘ s Joel Rose behandelt Immigratie, en hij gaat ons meer details geven over hoe elke man zou omgaan met het immigratiebeleid.

Hey, Joel.

JOEL ROSE, naamregel: Hey, Ailsa.CHANG: dus vertel ons wat President Trump heeft gezegd over immigratie in de laatste weken voor de verkiezingen.

ROSE: nou, het is gekomen, maar niet zo veel als je zou verwachten. Vergeet niet; immigratie was een van Trump ‘ s kenmerkende problemen in 2016. Hij begon zijn campagne vijf jaar geleden over Mexicaanse immigranten als verkrachters en rolde helemaal naar het Witte Huis op gezangen van, build the wall. In een tweede termijn zouden we meer van hetzelfde kunnen verwachten. Hij gebruikt nog steeds dat soort retoriek, immigranten afschilderen als een bedreiging en een last. Hier praat hij een paar weken geleden in Minnesota, waar de grootste bevolking van Somalische vluchtelingen van het land heeft.

(SOUNDBITE of ARCHIVED RECORDING)

PRESIDENT DONALD TRUMP: Biden zal Minnesota veranderen in een vluchtelingenkamp – en hij zei dat – overweldigende publieke middelen, overvolle scholen en overstroming van uw ziekenhuizen. Dat Weet je. Het is er al. Het is een schande wat ze je land hebben aangedaan. Het is gewoon … het is absoluut … het is een schande, oké?

steeg: maar dat was slechts één regel in een lange toespraak. En vaak, immigratie is niet een grote focus in zijn stomp toespraken.

CHANG: Waarom denk je dat dat is?

ROSE: nou, voor een ding, het is gewoon niet een brandende kwestie voor de kiezers Meer. Peilingen laten zien dat het overschaduwd is door de pandemie, door de economie en door raciale ongelijkheid. Er is ook een theorie onder allochtone voorstanders dat de Trump administratie immigratie hardhandig is niet populair bij gematigde voorstedelijke kiezers die hij nodig heeft om over te winnen in een aantal cruciale swing Staten, met name de familie scheiding beleid van een paar jaar geleden.

ik sprak met Marielena Hincapie, die met de Biden-campagne werkt, die – sorry – die met de Biden-campagne heeft gewerkt-excuseer me. Ze is ook de directeur van het National Immigration Law Center.

MARIELENA HINCAPIE: op elke dag is hij nog steeds de zondebok van immigranten. En nog belangrijker, we zien dat het beleid nog steeds is-anti-immigrant en xenofobisch beleid wordt nog steeds ingevoerd. Wat nu anders is, is dat zijn aanvallen niet zo veel resoneren als in het verleden.

CHANG: Interessant, hoe zit het met de meest fervente aanhangers van de president? Ik bedoel, wat vinden ze van zijn relatieve zwijgen over immigratie op dit moment?

steeg: wel, immigratiebeperkingen lijken een beetje verrast. Ze denken dat de president een kans mist om zijn successen hier te tout tout. Over het geheel genomen daalde de immigratie met bijna de helft in de eerste drie jaar van zijn presidentschap. En sinds de pandemie begon, heeft hij nog meer gekraakt. De regering is ook aan het racen om honderden mijlen van grensmuur op de VS-Mexico grens te bouwen.

ik sprak met Dan Stein. Hij is de voorzitter van de Federatie voor de Amerikaanse immigratie hervorming, die lagere niveaus van immigratie ondersteunt.

DAN STEIN: Trump is in zekere zin het slachtoffer van zijn eigen succes tussen het reisverbod en de veiligheidsvergrendelingen en de schorsing van verschillende categorieën. Om veel redenen is het immigratievraagstuk verdwenen doordat de administratie deze noodzakelijke veranderingen heeft doorgevoerd. En toch, om welke reden dan ook, heeft de campagne besloten om deze kwestie niet naar voren te schuiven.

ROSE: Stein denkt dat Trump een geweldig verhaal heeft om Amerikaanse arbeiders te vertellen over hoe hij hun banen beschermt. Maar Stein is bezorgd omdat veel van Trump ‘ s prestaties zijn gekomen door uitvoerende acties, zodat ze kunnen worden teruggedraaid door een President Biden.

CHANG: OK, dus dat is President Trump ‘ s kant van de immigratie kwestie. Wat zegt voormalig vicepresident Joe Biden over hoe hij immigratie zou aanpakken?ROSE: wel, hij heeft inderdaad beloofd zoveel mogelijk van de immigratieagenda van Trump ongedaan te maken. Biden zou een einde maken aan het reisverbod voor mensen uit meerderheid-Islamitische landen, een 100-dagen moratorium instellen op deportaties en stoppen met het bouwen van de grensmuur van Trump. Hier spreekt Biden een groep Latinx verkozen ambtenaren toe.

(SOUNDBITE of ARCHIVED RECORDING)

JOE BIDEN: Trump slaagt er niet in om de fundamentele waarheid van immigranten te begrijpen – dat zij de ongelooflijke bron zijn van de kracht van ons land, en dat zijn ze altijd geweest. Op Dag 1 stuur ik het Congres een wetsvoorstel – immigratie hervorming. We richten ons op het samenhouden van families. Het gaat over gezinnen, inclusief het verstrekken van een duidelijke routekaart naar burgerschap voor 11 miljoen immigranten zonder papieren.

CHANG: Wow, een routekaart naar burgerschap-dus Biden ‘ s agenda gaat niet alleen over het ontmantelen van wat Trump heeft gedaan.

ROSE: Dat klopt. Het is eigenlijk een heel lang en ambitieus platform dat niet alleen een weg naar burgerschap zou bieden voor miljoenen immigranten hier illegaal, inclusief de zogenaamde dromers, maar ook het aantal visa zou uitbreiden dat de VS uitgeeft en een einde zou maken aan het gebruik van immigratie detentiecentra met winstoogmerk. Met andere woorden, de agenda van Biden is echt veel naar links verschoven, zelfs van het Obama-platform van een paar jaar geleden. Vergeet niet; President Obama gedeporteerd meer dan een miljoen immigranten in zijn eerste termijn, veel meer zelfs dan President Trump. En immigratiehardliners willen dat Biden wordt uitgedaagd op deze posities, die ze amnestie noemen en een uitnodiging voor meer Midden-Amerikaanse migranten om de zuidelijke grens over te laten lopen. Maar tot nu toe, immigratie is gewoon niet gekomen op een van de debatten.

CHANG: dat is Joel Rose van NPR.

Dank je wel, Joel.

ROSE: graag gedaan.

Copyright © 2020 NPR. Alle rechten voorbehouden. Bezoek onze website gebruiksvoorwaarden en machtigingen pagina ‘ s op www.npr.org voor meer informatie.

NPR-transcripten worden op een spoeddeadline gemaakt door Verb8tm, Inc., een NPR-contractant, en geproduceerd met behulp van een eigen transcriptieproces ontwikkeld met NPR. Deze tekst is mogelijk niet in definitieve vorm en kan in de toekomst worden bijgewerkt of herzien. Nauwkeurigheid en beschikbaarheid kunnen variëren. Het gezaghebbende record van NPR ‘ s programmering is de audio-opname.