Hvorfor Titicaca-Sjøen Er Et Spesielt Sted I Sør-Amerika

Titicaca-Sjøen ligger i altiplano-platået, Det største platået I Andesfjellene, på grensen Til To vakre Land Peru (i vest) og Bolivia (i øst). Da jeg kom til Byen Puno, ved bredden Av Titicaca, kjente jeg ikke innsjøens kulturhistorie, dens betydning for lokalbefolkningen og mytologien bak opprinnelsen til innsjøen.

Lake Titicaca en av de spesielle stedene I Sør-Amerika

urfolkssamfunnene i de to landene mener At Titicaca er sentrum for skapelsen. De sier At Gud Viracocha skapte solen, månen og de første menneskene ut Av Titicaca. Gud lovet sine barn at de alltid vil være lykkelige og trygge hvis de ikke klatret i fjellene der den hellige ilden brente evig.

Landskapsvisning Av andesfjellene Fra Puno Lago, Titicacasjøen
Landskapsvisning Av andesfjellene Fra Puno Lago

legendene forteller at djevelen var sjalu på hvordan folket fulgte guds regler. Så djevelen oppfordret Dem Til å trosse Gud, klatre opp i fjellene og få den evige ild. Da han så sine barn komme opp i fjellene, sendte gud grufulle pumas nedover åsene for å jage folket bort. Da oversvømmet den sint gud fjellene med tårer. I prosessen overlevde bare ett par og pumaene druknet også.

på slutten av det hele lå innsjøen, omgitt av steinpumaer, statuer av de som hadde dødd. Overlevelsesparet bestemte seg for å ringe stedet-Lake Titicaca-Lake Of The Stone Pumas.

innsjøens tidligste innbyggere går så tilbake som 2. årtusen F.KR. De Fleste Peruanere og Boliviere frykter Og ærer Titicaca som sine andre guder. De tror at de døde hellige ånder fortsatt lever på bunnen av sjøen.

Peruansk & Boliviansk Side

mens jeg reiste I Sør-Amerika i ni måneder, endte jeg med å utforske Titicacasjøen i flere dager fra Både Peruansk og Boliviansk side. Jeg kunne føle energien av innsjøen selv mens roaming rundt I Byen Puno. Men det var først da jeg gikk til bredden Av Titicaca jeg innså hvor stor innsjøen var. Det er ca 280 meter dypt og spredt over et areal på 8300 kvadratkilometer (3200 kvadrat miles). Kjører fra nordvest til sørøst for 120 miles (190 km), Er Titicaca den nest største innsjøen I Sør-Amerika. Det er den største ferskvannssjøen i verden.

Titicaca lake landskap utsikt Fra Bolivia
Titicaca lake landskap utsikt Fra Bolivia. Bilde gjengitt

Fra sine banker Ser Titicaca ut Og føles som et hav. Det sies at fra over ser innsjøen ut som en puma som jakter på en kanin.

Seiling På Titicacasjøen

du vil oppleve den sanne ånden i innsjøen når du seiler på den i en liten lokal trebåt. Det er større fartøy og motorbåter som krysser det dype blå vannet. Men den mest meningsfulle og bærekraftig tur kan oppleves ved å ansette en lokal, eller heller jeg si ber om en, å ta deg med på en båttur. Kanskje for et par timer, stoppe ved flytende øyer, eller ved å følge dem så langt som deres hjem, som er det jeg gjorde.

Les Mer-Pangong Tso-Den høyeste saltvannssjøen I Himalaya

min lokale guide i Puno, som allerede hadde sendt meg på en tur Til Sillustani funeral towers Of Inca, sendte meg på en to-dagers tur Til øyene Uros, Taquile og Amantani.

Lokalbefolkningen På uros-øyene

vi reiste på det blå rislende vannet I Titicaca i to timer og ankom en Av uros-øyene. Her ventet de lokale guidene på oss med nysgjerrige øyne. Noen kvinner i store stråhatter og rosa, gule skjørt sto på kanten av øya og så på oss.

Flytende Øy På Titicacasjøen

da de holdt hendene våre for å hjelpe oss med å hoppe fra båten til deres hjem, var jeg allerede fascinert. Hvor var jeg? Først var Jeg I Puno, denne store byen hvor regnet falt hele dagen lang, med mange turister og Chifa restauranter. Nå var jeg på denne gigantiske innsjøen, på en gylden, flytende øy. Som først dukket opp som en stor, høy flåte.

flyfoto av flytende øyer Uros, Titicacasjøen
flyfoto av flytende øyer Uros. Bilde gjengitt

Tenk deg, vi snakker om en høyde på 3800 meter over havet. Det er så høyt denne innsjøen er.

kanskje du må ha sett flytende øyer utenfor kysten i noen obskure deler av verden. Men disse 60 øyene Uros er spesielle for De er laget Av Totora weed, en lokal og flytende ugress som vokser I Vannet I Titicaca.

Besøker Guiden Hjem

en guide klar til å vise oss sitt hjem smilte til meg. Han hadde på seg en vanlig svart bukse, og hans hvite skjorte hadde en lomme laget av den tradisjonelle og fargerike peruanske klut. Han sto foran oss og holdt en håndvevd matte. Jeg så andeformede båter, rød-oransje-gule hytter, flygende kondor, og menn og kvinner i tradisjonelle regnbueklær opptatt i aktiviteter på denne vakre kluten han holdt. Jeg smilte også.

vår guide forklarte de ulike scenene på matten. Vi alle fra forskjellige utviklede og utviklende deler av verden lyttet, stupefied.

guidene fortalte oss At Titicaca regnes som inkaenes fødested. At historien Om uros innbyggere går tilbake til den tiden Da Uru eller Uros folk migrert Fra Amazon. Lokalbefolkningen lot dem ikke bo i landsbyene ved bredden av innsjøen. Uhindret gjorde folket flytende øyer ut av røret og seilte på sjøen for å bo der.

Totoraøyene

I Dag bor 1200 innbyggere på De 60 Totoraøyene. Hver fjorten dager samler de frisk ugress og erstatter den rotte ugresset på bunnen av øya med den friske.

det var første gang noen forklarte betydningen av innsjøen. Ingen snakket om disse historiene i Puno. Der var folk opptatt med å selge mat, kjøre vandrerhjem, fortelle turister at de kan være deres reiseguider, rushing gjennom gatene for å være et sted, og sende barna sine til skolen.

men på øya hadde tiden bremset ned. Underholdende oss, og kanskje flere andre båter, syntes å være dagens hovedoppgave. Snart lærte jeg at å samle reed, matlaging, rengjøring, vaske klær, fiske, oppdrett og veving ikke forlot øyboerne med mye ledig tid.

Totora reed håndlaget båt på sjøen

på vår høyre side, med det blå bakteppet av den ufattelige innsjøen og uklare synlige Andesfjellene bak innsjøen, satt en kvinne på siv gulvet-øya, fortauet, veiene, alt. Hun hadde en samling av lignende håndvevde tepper spredt foran henne.

en medreisende fra USA spurte henne priser ved hjelp av de få spanske tallene han visste. Han fortalte meg At Hans Kinesiske kone ville elske en av de vakre ark og kjøpte den største.

Møte Lokalbefolkningen

vi tilbrakte et par timer på øya. Da jeg ble lei av å være en del av mengden som vår lille gruppe hadde opprettet, gikk jeg for å sitte ved siden av en lokal jente. Hun iført en rosa midje jakke og en blå skjørt og ble dvelende på siden av seg selv.

det var bare naturlig at hun avstod fra oss. Det må føles rart å være vert for fremmede med sine egne meninger og dommer i din nærmeste plass hver dag uten å si noe. Nå var spansken min god. Jeg hadde vært på kontinentet i syv måneder. Jeg fortalte henne at hun så vakker ut. Hun smilte og sa gracias (takk) i en aksent ukjent for meg. Folk der snakker både spansk Og Quechua, en gammel spansk dialekt av urbefolkningen. Så var hun rengjøring redskaper. Jeg knelte ned ved siden av henne. Så var hun i hytta, på kjøkkenet, for det meste typiske retter av kobber og stål spredt rundt en slamovn. Jeg satt ved siden av henne på siv gulvet. Jeg tok ingen bilder, det var tross alt hennes hjem.

Koble til lokale

da vi kom ut, var hun mer elskverdig, mindre sjenert, og vi snakket. Hun sa at hun likte øyene. At de ikke hadde så mange mennesker der. Hun gikk på skolen, men så var det ferie. De hadde en skole på en av øyene. Mange slektninger bor sammen på en øy, og det var slik det var.

jeg holdt hendene hennes i hendene mine og følte arbeidet hennes hender hadde gjort – matlaging, rengjøring, roing, reed samling, veving, krydder jording. Når guiden ringte meg tilbake til båten for å forlate For Taquile øya, jenta og jeg klemte og kysset side på kinnene, slik jeg hadde lært å gjøre I Sør-Amerika.

Taquile Island

etter en times tur var vi på Taquile island. Det er et grønt stykke land midt i et stort blått basseng. Vi kom ned på den ene enden av øya og huffed og oppblåst på oppoverbakke steinbelagt sti. Vi var i en høyde på 4000 meter tross alt. Snart kom jeg til en vista, hvorfra jeg så en stor steinhytte og et stort utendørs bord hvor alle guider og turister som hadde gått foran meg, kom sammen.

i de dypere delene av innsjøen var det ingen bølger, men innsjøen ripplet non-stop.

guiden fra Taquile sto på kanten av restauranten, med den dype cerulean lake bak ham. Fortalte oss at deres 2000-folks samfunn hadde sikret at deres øy ikke ble for turist. Det er derfor de ikke tillater overnatting.

UNESCO anerkjent Strikkekunst

Taquile Island, okkupert siden 1970, er kjent for sine mannlige vevere rundt om i verden. Han ga oss en kort demonstrasjon av DERES UNESCO anerkjent strikkekunst, forklarte at menn veve og kvinner gjør garn. De fortsatte å leve ved å selge sine håndverk, og ved oppdrett og fiske.

snart annonserte han lunsj. Vi gorged på ørret fisket fra sjøen, ris og poteter.

Les Mer-Majuli-den største elveøya i verden

Øya Amantani

Derfra dro vi til Øya Amantani hvor vi skulle overnatte. Øya var ganske liten, ca 9 kvadratkilometer i størrelse. Snart ved ankomst ble vi tatt for å vandre Pachamama hill.

pachamama landskap utsikt Fra amantani island, Lake Titicaca
pachamama landskap utsikt Fra Amantani island

De fleste av de 4000 øyboerne fulgte gamle tradisjoner og snakket Quechua. De refererte Til moder jord Som Pachamama og ba til henne for deres velvære og sikkerhet. Som vann har en spesiell symbolikk I Andes verden, og denne innsjøen er enda mer spesiell for sin legendariske opprinnelse. Pachamama-tempelet i midten av innsjøen var svært respektert blant lokalbefolkningen.

Pachamama Hill

vi gikk opp Pachamama hill sakte på en steinbelagt sti. På toppen sirklet hengivne templet et par ganger og tilbød blomster, ris, poteter, kokablader. Templene I Pachamama kan bli funnet i mange andre deler Av Peru og Chile, også.

panoramautsikt fra toppen av bakken var nydelig, for å si det mildt.

Deretter ble vi tatt til vår homestay av en lokal dame. Hun var kledd i en lang svart farget skjørt og hadde et svart sjal over hodet. Den svarte ble supplert med hennes ekstremt lyse og fargerike håndvevde skjorte full av rosa og blå blomster. Øya hadde ikke strøm. Så vi brukte lamper til å spise middag: en enkel affære med ris, poteter og lokale grønnsaker.

Dance Celebration

senere vår vert dame fortalte oss at det var en lokal dans feiring der vi skal delta. Så hun kledde oss opp, meg og to andre reisende, i tradisjonelle klær. Mens klærne til mennene var enkle: vanlige svarte bukser, en hvit skjorte, med en fargerik poncho. Jeg hadde på seg samme kjole som hennes: et langt skjørt med et vakkert bredt belte bundet på en merkelig måte, en fargerik bluse og sjalet som henger fra hodet mitt.

så fulgte vi henne, da hun kom seg gjennom øya med en lampe og gikk inn i en stor hall hvor en lokal gruppe spilte musikk og sang øysanger. Vi danset i noen timer. Jeg stoppet bare når skjørtet løsnet på egen hånd og vår vert bundet den tilbake for meg å fnise hele tiden. Hun ledet oss tilbake og vi sov under stjernene.

de sa at solcellepaneler snart skulle installeres i sine hjem.

Vandre Rundt Øyene

en dagstur er et must på denne øya. Bare kom deg ut av abode huset, ta noen gjørme sti. Du vil se at terrasseoppdrett er gjort på alle åsene på øya. Folk vokser poteter, hvete, quinoa, mais og andre grønnsaker. Fat sheep dot åsene.

oppholdet var vakkert og vi var glade for at pengene våre ble betalt direkte til homestay. Men turen føltes fortsatt litt turist for meg. Så etter retur fra turen, min venn og jeg søkte på Kartet Over Titicaca, fant en annen avsidesliggende øy. En liten trekantet prikk på den store innsjøen, og spurte vår favoritt tour guide hvis vi kunne gå dit. Hun fortalte oss at hennes fetter bodde på den øya.

neste dag ble vi sittende i en liten båt og ble tatt fra Punos bredder til en avsidesliggende øy av en jente som bodde på øya. Vi bodde hos henne i to dager. Gikk fritt rundt på landsbygda. Ble med familien på en tur til en annen øy hvor de forlot kua for å beite og spiste lokal hjemmelaget quinoa og poteter.

42 Øyer På Titicacasjøen

Det er 42 øyer på innsjøen spredt blant Peru og Bolivia. Så en ansvarlig måte å utforske øyene kan være å spørre den lokale guiden eller homestay folk for en øy langt unna på sjøen hvor en familie ville være sjenerøs nok til å være vert for den reisende. Dermed kunne Det lokale livet Til Titicaca oppleves fra nært på en naturlig måte.

innsjøen kan også lett besøkes fra Byen Copacabana På Bolivias side. Copacabana mest ettertraktede tur til sjøen er Til Isla del Sol-øya av solen. Det er kjent for å være fødestedet til solen og månen som Per andes mytologi. Sør og Nord deler av øyene har kjempet om turisme og tilgjengelighet problemer. Så det er kanskje ikke mulig å gå dit. Men i en normal situasjon, båter går Fra Copacabana Til Isla Del Sol hver dag på 8 ER og 1 PM.

Les Mer – Konark Sun Temple I Odisha

Copacabana, søsterbyen Puno, er i seg selv et godt sted å bo og se livet rundt innsjøen. Solnedgangen på sjøen bør ikke gå glipp av.

denne innsjøen er et Av De mest spesielle stedene I Sør-Amerika. Ikke bare for sin unike geografi eller sin gamle kultur eller den rike mytologien, det er spesielt fordi, midt i de formidable høyder og allestedsnærværende dypt vann, folk har fortsatt gjort innsjøen sitt hjem. Å lage øyer ut av ugress, veving, oppdrett poteter på 4000 meter høyde og dans under stjernene.

besøk innsjøen hvis du får en sjanse.

Hva er ditt mest spesielle sted i verden? Fortell oss.

Forfatterens Biografi:

Forfatter Priyanka
Priyanka

Priyanka Gupta er en omreisende forfatter Fra India som forlot sin investment banking karriere å reise verden og skrive. Hun fokuserer på kulturelt nedsenkende, offbeat reise. Mens du nyter lokale delikatesser og aldri savner en sjanse til å se dyrelivet. Priyanka ser alltid ut til bærekraftige og lokale samfunnsdrevne opplevelser.

Priyanka leser, skriver og blogger på heltid. På fritiden kan hun bli funnet å løpe, hjelpe andre reisende å lære grunnleggende spanske setninger som trengs for å overleve i nydelig Sør-Amerika, eller tilberede Den Burmesiske Mohinga.

Du kan lese Priyankas beste ideer og reisehistorier på hennes personlige vekst-og reiseblogg På Lerretet mitt.