Cal-Driver-Ed.Com

Gule linjer markerer midten av en vei som brukes til toveis trafikk. Du kan passere på en toveis vei hvis den gule midtlinjen er ødelagt. Nar en solid og en brutt gul linje er sammen, ma du ikke passere hvis du kjorer ved siden av den faste linjen.

To heltrukne gule linjer betyr » ingen pasninger.»Kjør aldri til venstre for disse linjene med mindre:

• du svinger til venstre i et kryss eller inn i eller ut av en privat vei eller innkjørsel.

Baner For Gjennomgående Trafikk

IKKE PASSERE
KAN PASSERE
IKKE PASSERE IKKE PASSERE KAN PASSERE

(1) Solid gul linje: Ingen passering når solid gul linje er på din side.
(2) doble heltrukne linjer: ingen kjøretøy kan passere.
(3) Brutt gul linje: kan passere hvis bevegelse kan gjøres trygt.

Hvite linjer malt på fortauet indikerer at trafikken går i din retning(for eksempel enveiskjørte gater).

Broken white lines separate trafikkbaner på veier med to eller flere baner som går i din retning. Kjør i kjørefeltet med den jevneste trafikkstrømmen.

hvis du kan velge mellom tre kjørefelt på din side av veien, velg midtbanen for den jevneste kjøringen. Hvis du vil gå raskere, passere eller ta til venstre, bruk venstre kjørefelt. Når du kjører sakte, inn, eller slå av veien, bruk høyre kjørefelt.

hvis bare to kjørefelt går i din retning, velg riktig kjørefelt for den jevneste kjøringen.

Ikke Veve-bo i en kjørefelt så mye som mulig. Før du skifter kjørefelt, sjekk speilene og snu hodet FOR Å SJEKKE ved SIDEN AV KJØRETØYET for kjøretøy og motorsykler i blindsonen. Pass også på at det er nok plass til bilen din i neste kjørefelt.

når du starter gjennom et kryss, fortsett å gå. Hvis du begynner å gjøre en sving, følg gjennom. Siste sekund endringer kan føre til ulykker. Hvis du savnet en sving, fortsett til neste kryss og arbeid deg tilbake til hvor du vil gå.

Baner For Å Snu

Nedenfor er noen regler for å hjelpe deg når du svinger på et gatehjørne.

Venstre Sving: Kom nær midtdelerlinjen eller inn i venstre svingfelt (hvis det er en). Når du svinger til venstre, må du ikke slå for tidlig og » kutte hjørnet” av banen som tilhører biler som kommer mot deg.

hvordan lage en venstresving på en toveis gate

hvordan lage en venstre sving på en toveis gate

(1)
Ca 100 fot fra hjørnet:
* Begynn signalering•
* Reduser hastigheten•

(2)
• STOPP BAK GRENSELINJEN.
* Se til venstre, så til høyre, så til venstre igjen.
* hvis det er trygt, gjør sving.

Høyresving: hvis du svinger til høyre, kom deg nær høyre kant av veien (se etter sykler eller motorsykler mellom bilen og fortauskanten). På en høyresving, ikke slå bredt. Hold deg i riktig kjørefelt til du er ferdig med din tur.

hvordan lage en høyresving

Hvordan lage en høyre sving

(1)
• begynn å signalisere.
* Se over høyre skulder.
• Flytt så nær høyre kant som
mulig-OK å gå inn i sykkelfelt hvis
det er trygt.
(2) Ca 100 meter fra hjørnet, reduser hastigheten.
(3) STOPP BAK GRENSELINJEN
Se begge veier.
(4) Sving inn i høyre kjørefelt.

Sykkelbaner

en sykkelbane er vist med en solid hvit linje langs hver side av gaten, fire eller flere meter fra fortauskanten. Denne linjen vil vanligvis være en ødelagt linje nær hjørnet. Ordene «SYKKELBANE» er malt på forskjellige steder i denne banen.

ikke kjør i en sykkelbane med mindre du er innenfor 200 meter for å gjøre en høyresving i et hjørne eller du forbereder deg på å gå inn eller forlate veibanen. Kjør deretter kjøretøyet inn i sykkelbanen ikke mer enn 200 meter fra hjørnet eller inngangen. Ikke kjør inn i sykkelbanen for å passere trafikk foran deg som forbereder deg på å snu. Se etter sykler før du går inn i sykkelbanen.

du kan parkere i sykkelbanen med mindre skiltene sier » INGEN PARKERING.»

Fotgjengere er ikke tillatt i sykkelbaner når det er fortau. Førere av motoriserte sykler bør bruke sykkelbaner nøye for å unngå ulykker med syklister.

Sikkerhetssoner

en plass satt til side for fotgjengere og merket med hevet knapper eller markører på veien er en » sikkerhetssone.»Du vil oftest se sikkerhetssoner i områder der det er gatebiler eller vogner som bruker de samme gatene som biltrafikk, for Eksempel I San Francisco. (Mer informasjon)

Baner For Passering

kjør Aldri av den asfalterte eller hovedreisende delen av veien eller på skulderen for å passere. Kanten av hoved-reiste delen av veien har en malt hvit linje på veibanen.

når du vil passere et kjøretøy eller en sykkel som går i din retning, passerer du til venstre. I en smal kjørefelt, vent til trafikken er klar i motsatt kjørefelt før du passerer en syklist. Bytt deretter baner. Ikke klem forbi syklisten.

du kan bare passere til høyre:

• hvis en åpen motorvei er tydelig merket for to eller flere kjørefelt med kjøretøy som beveger seg i kjøreretningen.

* hvis føreren foran deg gjør en venstresving og du ikke trenger å kjøre av veien. Pass aldri på venstre side hvis føreren signaliserer en venstresving. (Vær forsiktig. Noen ganger bruker drivere feil svingesignal.)

hvis du trenger å bytte baner og også gjøre en sving, fullfør sving først og bytt deretter baner når trafikken er klar.

Carpool Baner Og Kontrollerte Onramps

Carpooling og buss ridning er nyttige måter å spare drivstoff og redusere antall kjøretøy som bruker motorveier i tung pendlertrafikk.

Noen motorveier har spesielle baner og onramps for busser, eller busser og carpools, eller carpools bare. DU kan bruke EN CARPOOL lane hvis kjøretøyet ditt har minst 2 eller 3 personer, inkludert sjåføren, eller du kjører et lavutslippsbil som viser et spesielt dekal utstedt AV DMV(passasjerbegrensningen gjelder ikke). Med mindre annet er lagt ut, motorsykkel ryttere kan bruke utpekte carpool baner.

Skilt på onramp eller langs motorveien forteller deg størrelsen på carpool (antall personer) som trengs for å bruke den banen og dagene og timene som kravet gjelder. Fortauet av disse banene er merket med diamant symbol og ordene ?CARPOOL LANE.? Ikke kryss over de doble parallelle heltrukne linjene for å gå inn eller ut av noen carpool lane unntatt på anviste inn-eller utganger.

kjøretøy tauing tilhengere er vanligvis ikke tillatt å bruke en carpool lane fordi De er begrenset til høyre kjørefelt.

Carpool lane

Spesielle Baner

I trafikkområder med høy tetthet kan du noen ganger se en hel gate, eller noen få trafikkbaner på en gate, merket med kjegler. Kjeglene indikerer at en kjørefelt eller gate blir brukt annerledes. For eksempel, for å lindre overbelastning på en sports-eller kulturbegivenhet, vil hele gater eller noen få baner bli brukt til trafikk som går i motsatt retning fra det som er” normalt » til trafikkbelastningen er ryddet.